No items found.
Werk
/
Hoe maak je eerlijke handel aantrekkelijk en zichtbaar van boom tot voordeur?
Veel cashewnoten maken een heleboel onnodige kilometers. En in een wereld waarin we steeds minder vlees eten, is er steeds meer behoefte aan alternatieven. Cishew bewijst dat het anders kan. Eerlijker. Duurzamer. Gezonder. En lekkerder. Fairly traded, fairly treated dus. Maar hoe maak je dat verhaal zichtbaar?
Cishew

Hoe maak je eerlijke handel aantrekkelijk en zichtbaar van boom tot voordeur?

Hoe maak je eerlijke handel aantrekkelijk en zichtbaar van boom tot voordeur?

Cashewnoten, lekker bij de borrel, perfect als vleesvervanger en verantwoord als tussendoortje. Maar hoe transparant is die handel nou eigenlijk? Nou, niet zo heel erg transparant. En ook niet eerlijk. Cishew gaf zichzelf een flinke opdracht: de boeren en verwerkers een eerlijke prijs geven, de werkomstandigheden in het land van herkomst verbeteren, de ecologische voetafdruk verkleinen én tegelijk de meest gezonde én gevarieerde cashews op de markt brengen. Van haar cashewboeren (fairtrade) en het milieu (biologisch) tot haar smaakmakers en ingrediënten (kwaliteit).

Kiss & Cashew verenigd in 1 naam

Leuk gevonden? Zeker. Maar dat was niet het doel. Verre van zelfs. In de kern gaat de naam Cishew over waardering tonen. Voor het harde werk van de boeren in Ivoorkust. De eerlijke prijs die ze daarvoor krijgen. Waardering voor de werkgelegenheid die het oplevert. De duurzame keten die zo belangrijk is. En ja, ook de bereiding van de noten zelf die dus niet alleen gezond, maar ook eerlijk verkregen zijn. Dat is pas echte waardering tonen; we could just Cishew..

De naam legde dus een basis voor een breder verhaal en entiteit dat makkelijk onthouden wordt, aan het denken zet en aanzet. En dat is precies de creatieve impact die wij ermee wilden maken. Leg vervolgens twee cashewnoten op elkaar en je ziet er vanzelf een zoen of lippen erin. En wat als we die waardering kunnen doorvoeren naar een eigen keurmerk als verbinder? Ze zijn ermee bezig, wordt vervolgd dus...

‘Waar komen de nootjes vandaan? Hoe zijn de arbeidsomstandigheden in het land van herkomst. Dat is niet altijd duidelijk. Eigenlijk bijna nooit’

'Duurzaam' en 'lokaal' vertaald naar 1 krachtige visuele boodschap

Ongeveer 85% van de cashewnoten uit West-Afrika wordt verscheept naar Azië om daar te worden verwerkt. Bij Cishew doen ze dat anders en kiezen ze ervoor om de noot te verwerken vlakbij de plek waar hij groeit. Goed voor de werkgelegenheid in Ivoorkust en goed voor de planeet, want het scheelt nogal in CO2-uitstoot. Vooral als je bedenkt dat ⅘ van het gewicht van de cashewnoot uit schil bestaat. Dát verhaal wilden we ook benadrukken in de uitingen van het merk. Vooral om de boodschap erachter ‘fairly traded, fairly treated’, kracht bij te zetten. De basis die we hiervoor hebben gebruikt is het vormenspel van de cashewboom zelf (de natuurlijke oorsprong) en het Afrikaanse wax-print patroon (de lokale oorsprong).

Een eigen 'Noot Cuisine
Cishew introduceerde ook een eigen Noot Cuisine om de kwaliteit te benadrukken. Een eigen keuken dus waar de fantastische smaken - mét eerlijke ingrediënten - van Cishew worden ontwikkeld en bereid. Chef-kok Bert van Cishew doet inmiddels niets liever dan fantastische smaken creëren met 100% pure ingrediënten. Dankzij een unieke coating methode kan hij de noten voorzien van pure smaken, gebaseerd op kruiden, fruit of groente.