No items found.
Werk
/
Hoe vertaal je een People First-strategie naar een campagne met blijvende impact?
Thuisbezorgd, Booking.com en zelfs de uitvinding van Wi-Fi. Ze zijn allemaal bedacht op de UT. Bedacht door iemand, de mens welteverstaan. Niet de UT. Het klinkt zo simpel, maar door de mens centraal te zetten wilde de UT dát geluid meer zichtbaar maken. Wij maakten er muziek van!
University of Twente

Hoe vertaal je een People First-strategie naar een campagne met blijvende impact?

Hoe vertaal je een People First-strategie naar een campagne met blijvende impact?

Het is inmiddels weer wat jaren geleden, maar de UT maakte ooit de keuze om de mens meer centraal te stellen. Een logisch gevolg van wat bijna voortvloeit uit hét DNA waar de universiteit zich mee positioneerde: De Ondernemende Universiteit. Maar: dat je zo ondernemend kunt zijn als universiteit, heeft alles te maken met zelfontplooiing. Het is focussen op waar jij mee bezig bent, maar ook het leven wat je daaromheen opbouwt. Als wetenschapper of als student, maar zeker ook als mens die onderdeel is van een community en vanuit een persoonlijke drive de mensheid wil verbeteren. De mens, als je die centraal zet en alles geeft, dan creëer je precies de voorwaarden die nodig zijn om alles uit jezelf te halen. Nog niet zo lang geleden kwam daar dus ook het idee voor een People First University uit voort.

Uit het Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) 2021 blijkt dat voor studenten een goede sfeer en een plek waar je je prettig voelt de belangrijkste keuzefactor is bij het kiezen van een universiteit.

It’s about you!

Het draait dus om de mens. Om jou. Een mooi gedachtegoed waar wij vervolgens de doorvertaling voor mochten bedenken. Maar hoe voer je ‘zoiets’ door in alles wat je bedenkt? Campagnes, uitingen, middelen, open dagen, fysiek, online... We kregen de uitdaging voorgeschoteld in een tijd dat de instroom van studenten terugliep. Ook de naamsbekendheid - ‘Waar ligt Enschede dan?’ - liep in die tijd hard achteruit. Sterker nog, 50% van 4 tot 6 vwo kende de UT niet eens. Daar was dus nog een slag te maken.. Waar wij vooral aan dachten bij ‘de mens centraal’ en alles wat daarbij komt kijken, was: het gaat niet zozeer om de student achter de mens, maar de mens achter de student. Die bepaalt of je jezelf vervolgens goed kunt ontplooien als student. Maar wat is dan die mens achter de student? Wat gebeurt daar?

‘Oprichter Jitse Groen bedacht niet Thuisbezorgd, omdat hij student was op de UT. Nee, hij kon de mens zijn op de UT die Thuisbezorgd bedacht.’

Het leven achter de studie

Wij vonden het een goed idee om dát element - vaak nog onzichtbaar - te laten zien. Want juist het leven achter de studie zorgt ervoor dat je je prettig voelt, fijn kunt studeren en impact kunt maken in alles wat je doet, ambieert of wilt. Je maakt je eigen verhaal. Een unieke mozaïek eigenlijk die jou als mens - naast de student die je bent - vormt. Oprichter Jitse Groen bedacht niet Thuisbezorgd, omdat hij student was op de UT. Nee, hij kon de mens zijn op de UT die Thuisbezorgd bedacht. Kortom: hij maakte zijn eigen verhaal mede door of dankzij de UT. Met een Always On-campagne als kick-off hebben we die verhalen naar boven gehaald en verspreid: create your own story. De stijging van de aanmeldingen? Die was er. Gewoon door te laten zien hoe je met al je achtergronden en interesses bij de UT in staat bent om je eigen verhaal te kunnen maken. Maar waar het uiteindelijk ook om draaide - merkten wij in ieder geval - is wat er gebeurde als je studenten betrekt bij zo’n proces. Het is juist de persoonlijke aandacht en de aandacht voor het verhaal die maakt dat je je gezien voelt. Kortom: de campagne zelf bevestigde waar we samen met de UT mee bezig waren…

Anderhalve vierkante kilometer universiteit

Die persoonlijke aandacht voerden we in de hele merktaal door. Exemplarisch voor het belang van die persoonlijke aandacht was corona. Open dagen konden niet georganiseerd worden, waardoor persoonlijke aandacht vrijwel onmogelijk werd. Nou, niet als je er voor even een anderhalve meter universiteit van maakt. En dat kan prima op een terrein van, jawel anderhalve vierkante kilometer! Met DriveUThrough als campagneconcept hebben we samen met de andere telg uit de More-familie Bcause hebben we een open dag georganiseerd die je vanuit de auto kon bezoeken. Een open dag zoals je die anders ook zou hebben: bij binnenkomst een goodiebag en alle mogelijkheden om zoveel mogelijk studies te ontdekken. Met een app en een puzzeltocht als spanningselement kon je de campus alsnog op interactieve manier ontdekken.