Je ideeën voor de toekomst als politieke partij kunnen nog zo goed zijn, maar als je identiteit - en vooral de kiezer - daar niet op aansluit, dan gaat het mis. Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 vroeg NSC ons om met een krachtige, visuele identiteit te komen die aansluit op hun waarden en verhaal.
Hoe vertaal je politieke ideeën naar een herkenbare identiteit?
Hoe vertaal je politieke ideeën naar een herkenbare identiteit?
NSC (Nieuw Sociaal Contract). De naam komt letterlijk voort uit het boek van Pieter Omtzigt: Een Nieuw Sociaal Contract. Kort samengevat is het boek een pleidooi voor meer vertrouwen tussen burger en politiek. En daar is een nieuw contract voor nodig… Inmiddels weten we allemaal wat de volgende stap moest worden: het oprichten van een nieuwe politieke partij. Vlak na de oprichting in de zomer van 2023 was er al wel een logo. De identiteit paste alleen niet genoeg bij de grote en breed gedragen ambities voor Nederland. Sterker nog, in het toch al druk bezette politieke landschap viel de oude identiteit niet (genoeg) op. Dus: hoe vertaal je een politieke filosofie naar een herkenbare identiteit én val je op tussen al die andere - toen nog 19 - politieke ideeën?
First things first: de naam
Voordat we met een logostudie begonnen, lieten we eerst nog even een luchtballonnetje op. Het idee was namelijk om Nieuw Sociaal Contract als partijnaam te blijven gebruiken, ook in de communicatie. ‘Iets om opnieuw te overwegen’, vonden wij. Want kiezers - en zeker journalisten - gaan het toch niet voluit blijven noemen. Het is namelijk te moeilijk en dat communiceert niet lekker naar kiezers. Bovendien past ‘moeilijk’ ook niet bij de begrijpelijke taal waarmee Pieter Omtzigt zijn oplossingen verkondigt. Dus: NSC it is! Makkelijk, krachtig en iedereen weet waar het voor staat.
Blauw en geel
Terwijl we met een eerste logostudie bezig waren, ontdekten we al vrij snel dat NSC in de kern een soort ‘gelaagdheid’ communiceert. Vanuit het basisgedachtegoed en de 20 jaar politieke ervaring van Pieter Omtzigt is het enerzijds de betrouwbaarheid en het conservatieve midden wat NSC wil uitdragen. In het verlengde daarvan wil NSC ook juist nieuw elan toevoegen; een kenmerkend politiek profiel waar ze al heel onderscheidend in waren. Dus: hoe claim je iets wat iedere partij op zijn of haar manier al probeert (vertrouwen uitstralen) en hoe claim je iets wat ook als ‘nieuw’ voelt (elan)? En hoe val je daarmee (blijvend) op in het politieke landschap?
De combinatie van donkerblauw en helder geel pinpoint precies waar NSC voor staat. De typografie is klassiek (niet te frivool) en modern (niet te ouderwets) tegelijkertijd. Precies het gebalanceerde midden waar NSC voor staat. Het welzijn van een maatschappij - de definitie van sociaal - heeft haast vanzelfsprekend een warme, zachte betekenis. Dat zachte komt ook samen in de nieuwe identiteit van NSC door de combinatie van geel en blauw te gebruiken.
Een contractueel statement en sfeer
Het blauwe blok achter de ‘N’ fungeert als een venster naar de maatschappij. Een objectief venster op alles wat niet goed is of gaat in de maatschappij. Daarover gesproken… dat zijn dus weeffouten. De toeslagenaffaire, Groningen… De voorbeelden zijn bekend. Sterker nog, Omtzigt noemde ze zelf ook weeffouten. Daar gingen wij als beelddenkers ook op aan. ‘Daarvandaan kun je namelijk ‘verbeterd’ - nieuw - gaan opbouwen’, zo was de gedachte. Zoals het eigenlijk altijd bedoeld was; een nieuwe structuur die krachtig en flexibel is. Deze verweving hebben we ook subtiel terug laten komen in de identiteit van NSC.